Mischa B och ett bryggeri

Söndagar är ju annars en bra dag att bruncha. Eller hur var det nu?
I övrigt är London ganska lugnt på söndagar. Det är mycket som är stängt.
Då jag vaknade tidigt ville jag ut och hitta på något. Så vad gjorde jag?
Jag vände mig till allas vår vän Google.

Att besöka olika marknader är något jag alltid vill göra.
Tack Google och London för alla olika förslag!

Så, jag tog mig till tunnelbanan för att denna gång ge mig av mot Shoreditch och Brick Lane.
Jag klev av vid Aldgate East och gick till The Old Truman Brewery som hushåller SundayUp Market.
Wow – jag blev kär!
Okej. Låt mig bara säga att detta är en marknad för den som gillar lite udda kläder, men som fortfarande är fina och användbara. Du måste ha en vilja att leta efter det där lilla extra. Det finns allt från små handgjorda smycken, tryck, tröjor, väskor blandat med komersiella saker du ser på varje marknad (men som säljs som unika rariteter). En trappa ned finns vintage, yey! På entréplan finns en stor del med mat från olika delar av världen. Jag lyckades självklart pricka in den ingången. Mitt i matos och matlukter skymtar jag en skylt där det står shopping. Mot Sherwoodskogen! Tänker jag och går dit. Underbart. Det är med ord svårt att beskriva vad jag upplevde, känslomässigt, när jag gick omkring. Jag har hittat marknaden för mig.

Mitt i allt hittar jag en svenska som gör otroligt söta, roliga och charmiga tryck – Karin Åkesson. Värd en titt! Några av trycken fick mig att le, minst sagt.

I min eufori över denna mysiga lilla marknad går jag ut på gatan och försöker lokalisera var jag kan befinna mig. Då ser jag tvärs över gatan en annan marknad – Spitafields Market.
Spitafields Market är beläget i en byggnad vars ytterväggar är inredda med butiker av olika slag.
Bland andra Misha Barton’s butik. Värd många besök ;)

Väl inne på marknaden ser jag att det är mycket jag redan sett på Camden market, Portobello & tvärs över gatan på SundayUp. Trots det så har den något eget över sig. Vet inte om det är lokalen eller vad det är. Jag gillar Spitafields. Men jag måste erkänna att jag gillar SundayUp inne i bryggeriet mer.
Den kändes lite mer genuin.
Må så vara att jag är lurad. Det är okej. Jag kan bjuda på det.

För mig är marknader ett mysigt och härligt sätt att få inspiration på.
Till vad? Kanske du undrar.
Till precis vad du vill!
Klädstil, inredning, skapande… Gränserna är obefinltiga!

Så, fråga den allsmäktiga Google om råd och hitta en marknad nära dig.
Puss!

Leave a Reply

