Marknad eller Sjukhus?

Min första lördag som boende i London åkte jag, min rumskompis J och vår kompis C till Camden Market. Okej, Jag & J åkte dit först sen kom C för att möta upp oss. Camden. Camden Market. Jag visste ingenting om den innan vi åkte dit. Det var mitt allra första besök till denna marknad. Någonsin.

Visste väl inte så mycket när vi åkte därifrån heller. Men, nu vet jag att jag gillar den.Ja. Marknaden alltså.
När jag & J åkte dit och kom upp ur tunnelbanan hade jag redan blivit förberedd att Camden är stället där man kan få se de mest extravaganta punkarna och andra olika stilar som kan utövas till det extrema.
Extremt? Nja.
Många olika stilar? Ja.
Upskattar olikheten. Olika. Lika. Alla olika. Alla lika.
Kommer ihåg det trycket på en tröja från när jag var yngre.
Alla lika. Alla olika. Jag håller med!
Vi är alla lika och vi är alla olika. Vi är unika, vi ser olika ut, vi kan vara olika varandra men alla är lika värda. Inte så svårt. Inte så komplicerat. Mer självklart, om du frågar mig.

Camden Market är tydligen beläget där det tidigare varit ett hästsjukhusHästsjukhus?
Jo förstår ni.
Tidigare, nu snackar vi långt tillbaka i tiden, fanns det bara ett sätt att få kol till London.
Detta sätt var att de byggde en kanal genom England. Denna kanal var färdvägen för hästarna att dra kolen via. Vilket, som ni kanske kan förstå, är väldigt slitsamt. Så när hästarna väl var framme i London behövde de tas om hand. Pysslas om. Det gjorde dom då i Camden, där det nu är Camden Market.
Vilket går att förstå när man är där. Det är litet av en stallkänsla när man går runt.
Intressant? Kanske inte. Men nu vet ni det.

Jag har själv aldrig varit på ett liknande ställe i Stockholm, eller i Sverige för den delen.
Finns det liknande ställen? Visa mig!
Skulle man kunna jämföra det med Gamla Stan?
Där finns hamnen dit godsbåtar kom. Där finns gränderna som sluttar för att sopor och pott-spill skulle rinna ordentligt ned i rännstenarna.
Men hästsjukhus? Näe. Det har iallafall inte jag hört talas om.
Hade kanske varit en god idé nu i dessa tider…

Vad jag shoppade på marknaden?
En väska i skinn. Prutade gjorde jag till och med. Lilla pryda Fia.
Mer som en påse än en väska. I kamelskinn. Kamelpåse. Camel toe?

Leave a Reply

