Med ett Boom!

Sätter mig ned i den svarta skinnsoffan som står i vardagsrummet. Hörlurar åker på. Låten som lyssnas på är Börjar om av Mimi Oh. Den känns så rätt just nu. “Börjar om från början med ett Boom! Boom! Boom!” Det är exakt vad jag gör nu. Jag har börjat om från början. Med ett Boom! Det här är helt klart det absolut största äventyr jag någonsin varit med om. Fantastiskt!

Jag har precis flyttat till London.
London. Englands huvudstad. Jag bor här nu. Min hemstad är nu en annan.

När jag åker in till jobbet, som jag kommer berätta om en annan gång, har jag lagt märke till, vad som verkar vara, den allmänna klädstilen. Jag ser ungdomar på väg till skolan, i sina skoluniformer. På min tunnelbanelinje ser jag ungdomar i grått och vinrött och blått och svart. Så två olika skolor, minst. Det är, som ni kanske vet, en uniform per skola här i England.
Jag ser de vuxna i sina kostymer, kjolar, byxor, kavajer osv. De vuxna ser ut som dom fortfarande har skoluniformer, bara i andra färger. Eller, egentligen inte.De mest förekommande färgerna är vinrött, grått, blått och svart. Så orginellt. Kavajerna är för stora. Byxorna likaså. Kjolarna slutar straxt under knäna.

Skorna då? Männen har mestadels snygga sk finskor. Utan Happy Socks – hör & häpna!
Kvinnorna har ballerinas i alla de olika former som kan tänkas. Självklart svarta.
Men skillnaden hur tunnelbaneresenärerna ser ut på helgen är stor. Då kommer jeans, sneakers och snyggare jackor, väskor och stövlar fram. Skulle kunna vara en tunnelbanevagn i Stockholm. Lustigt.
Om dom har vanliga klädbutiker här i London? Ja. Så det är utöver mitt förstånd varför smaken när det gäller just “corporate styling” är obefintlig. Önskar jag hade en bild så jag kunde visa er. Men jag är lite lätt obekväm med att fota främlingar i tunnelbanan. Hoppas ni kan ha överseende med det.

I Stockholm kan kostym-nissar och -nissor klä sig. Kostymerna sitter bra utefter kroppsform. Likaså det mer avslappnade valet – jeans. Här ser jag det som om skoluniformsidealet är så djupt rotat i deras själ så det blir en norm. Denna norm blir kanske en typ av trygghet. “Såhär har en kavaj alltid suttit på mig, sedan jag var liten – då ska den sitta så”. Stackars människor. Istället för att fota dem kanske jag bara ska gå runt med en gigantisk spegel, så dom får se hur de faktiskt ser ut. Eller det kanske skulle vara drygt? Jag har inte riktigt bestämt mig för vad min åsikt om skoluniformer är. Men, en sak är säker. I det stora hela kan vi i Sverige klä oss bättre än det jag hittills sett i London.

Visste du att det bor fler människor i London än vad det gör i hela Sverige?
Värt att tänka på.

I och med att staden är så enorm, finns även enormt mycket att göra och se.
Jag ska försöka utnyttja att jag är ny i denna stad och hitta på nya saker så ofta som möjligt!
Marknader är något jag gillar. Camden, SundayUp, Spitafields för att bara nämna några.
Snart ska jag besöka dom.

Leave a Reply

