Prestationsprinsessa

För några dagar sen läste jag ett inlägg av Truly Therese.
Hon pratade om hur hon är en prestationsprinsessa och alltid varit. Vad det innebär för henne osv.
Det fick mig att tänka.
Jag är en prestationsprinsessa. Men, det har jag verkligen inte alltid varit.
Till skillnad från Therese var jag en riktig liten slacker i skolan. Eller främst i högstadiet.
Jag skolkade, tjuvrökte och struntade allmänt i vad vuxna sa och tyckte om mig och mina vänner.
Min egna teori om varför jag är en prestationsprinsessa idag är just av den anledningen. Det är som om jag vill ta igen för allt jag missade och all skit jag fick alla att stå ut med på grund av mitt beteende i tonåren.
Jag var verkligen inget att berömma då, kan jag lova. Tvärtom. Om jag kunde strunta i något gjorde jag det. Om jag kunde vara sur, var jag det. Ja, ni hajjar. Jag var vedervärdig.

Nu vill jag prestera på topp. Jämt. Jag får ångest om jag inte är nöjd med vad jag levererat.
Det är nog en av mina personliga utmaningar. Att vara nöjd med vad jag gör. Jag måste även jobba på att kunna ta beröm. Jag får ofta otroligt positiv feedback från kollegor och min chef. Det är fantastiskt! Jag blir, i princip, hög på livet då. I just den stunden. Sen kommer nästa uppgift jag ska ta mig an. Som jag mer än gärna kastar mig över med glädje. Det är inte det att jag tycker att jag själv är dålig. Jag måste erkänna att jag tycker att jag själv är ganska så bra. Eller inte ganska. Jag ÄR bra. Det är bara just den där biten med att jag vill att det jag har mitt namn på ska vara P E R F E K T. Inget mindre.
Perfekt? Är inte det i samma linje som utopi? Alltså onåbart? Ni ser dilemmat.
Men, lika glad för det är jag. I och med att jag hela tiden strävar mot att vara, just, bäst så får det mig att prestera och leverera. Vilket i sig är otroligt utvecklande. Iallafall för mig.
I de olika arbetsuppgifter jag har och de projekt som kommer så lär jag mig konstant. Dels från människorna omkring mig men jag lär mig även otroligt mycket om mig själv. Och det, mina vänner, det är fina grejer det!

 

 

Leave a Reply

