Livet!

Långhelg, långledigt, långfrukost, långhäng, långt inlägg.

Fredagen bestod av en underbar middag på Gute Grill tillsammans med gamla vänner från högstadiet.
Det var fantastiskt gott och trevligt. En vän från högstadiet öppnade först Restaurang Gotland och sen kom Gute Grill något år efter. Så självklart ville vi testa.
Fantastiskt god mat. Allt lagas över öppen eld.

Efter vi hunnit igenom halva drinken kommer två till av våra kära vänner, varav en som öppnade Gute Grill, så vi slog oss ned i mitten av lokalen. Det var en stor härlig soffgrupp med plats för säkert 12 personer. På golvet var det vitt grus. Soffgruppen var även den vit och borden med. Underbart. Det var som om man fick försvinna bort ett tag. In i det vita möblemanget.
Efter mycket god mat och prat om gamla minnen var det dags för mig att åka hem.
Jag skulle vara barnvakt dagarna efter.
Kommer hem till min systers hus där systerdottern låg och sov. Min systers man och hans vän var däremot vakna. Jag slog mig ned. Några timmar, och glas, senare gick jag och la mig.

Blir väckt vid sju-tiden, tröttare än djävulen själv.  Dags att vara barnvakt. Tjoho!
Vi åt frukost, bakade sockerkaka och åt lunch. Allt innan klockan slagit tolv. Herregud! Hur överlever föräldrar?
Efter lunchen åkte vi till Skansen med mormor och morfar. Vi åt sockervadd & våfflor. Systerdottern fick köra bil, åka rutschkana nedför en gräsmatta gjord av plast och några djur hann hon även se på vägen.
Söndagen var i lite lugnare tempo. Hemma-häng större delen av dagen. Systerdottern gick över till en kompis, så jag passade på att kolla på film i horisontalläge. Skönt. Sen blev det middag på pizzerian. Hon fick en klubba. Sen spelade hon datorspel. Jag var inte imponerad. Kände mig lite dålig som moster. Men, jag gillar verkligen inte datorspel. Är jag elak då? Näe. Eller?

När syster och hennes man kom hem tog det inte många minuter innan jag var på väg hem. Slut som artist.
Däckade. Femåringar alltså.

Vaknar upp på måndagen och har en långfrukost. Lååång frukost. Underbart.
möter sen upp en kär vän och tillsammans åker vi in till söder. Pratar. Mycket. Om allt. Jag var glad att få prata vuxen-prat. Överlycklig. Vi går sen och sätter oss på Ho’s på Hornsgatan. En annan kär vän kom och joinade oss. Tillsammans satt vi där, på uteserveringen, och pratade. Om allt. Om alla. Om oss. Om dom.
Mätta och belåtna tar vi oss till parallellgatan för att besöka Judit & Bertil. Det var fullt. Vi var alla tre lite sega och åkte istället hem till mig. Har vi blivit så gamla?! Jag minns när det inte fanns på världskartan att åka hem efter en middag. Utgång var obligatoriskt. Hade vi valt att fortsätta kvällen ute.. Jag kan se det hela framför mig. Vi hade antingen stått i ett hörn och känt oss som gamla nuckor, eller så hade vi gått all-in. Och det, mina vänner, slutar aldrig gott.
Nej. Istället åkte vi hem och fortsatte prata. Mycket. Jag somnade först, såklart, på soffan. För att sen vakna upp och sitta i solen nästan hela dagen. Nere vid Bryggan.

Leave a Reply

