Vem är den där “samhället”?

Jag hör det ofta sägas.
Samhället har inte gjort sitt. Det är pga samhället. Samhället har svikit honom/henne.
Den där Samhället verkar vara en ganska elak person. Eller?

Fast vänta nu.. Är inte jag en del av samhället? Är inte du en del av samhället? Är vi inte alla en del av samhället? Är det var och ens skyldighet att alltid göra sitt absolut bästa, efter egna förutsättningar, för att vara en bra människa och hjälpa andra? Är det var och ens skyldighet att ta ansvar över sin egna situation, efter egna förutsättningar?
Är det var och ens skyldighet att hjälpa de som har det sämre än en själv, efter egna förutsättningar?

Vem är den där Samhället som alltid lyckas göra så dumma saker? Vem är den där Samhället som förstör för barn? Vem är den där Samhället som sviker män och kvinnor?
Det är du, jag, dina grannar, mina grannar, dina kollegor, mina kollegor, det är den där mannen och den där kvinnan. Det är alla vuxna och vi har alla en skyldighet att ta hand om våra barn här i världen. Vi har alla en skyldighet att hela tiden sträva efter att vara dom bästa människor vi kan vara för att visa barnen i vår närhet att vi alla är en del av samhället vi lever i. Vilket i sin tur betyder att vi alla kan hjälpa varandra om det behövs. Vilket ibland kan behövas.

Hörde det senast på Nyhetsmorgon.
Det handlade om spelberoende barn och att föräldrar inte kan beskyllas utan det är samhället. På riktigt? Hör jag rätt? Självklart är det föräldrarnas ansvar! Men, om man som förälder känner sig hjälplös behöver man hjälp. Och det finns ingen skam i det. Har man aldrig varit i en situation tidigare kan man inte veta hur man ska hantera den till hundra procent. Känner man sig då hjälplös – be om hjälp att hamna rätt igen. Men vad jag har fått för mig är att en del ser inte sin egna del i livet och situationer de ställs inför. Då är det nog väldigt lätt att skylla ifrån sig. På samhället.

Ok. Nog med moralkakor för denna morgon.

Leave a Reply

