Förvirrat tillstånd. Check!


Ja, nu sitter jag här i en hotellsäng (helt ok, ändå) ute på Bosön.
Jag är ute på Bosön med min kollega och vän.
Vi ska utbilda oss i något som heter Kommunikologi.
Idag har vi avklarat dag 2 av 5.
Igår kände jag mig styrkt av tron att jag hade koll på läget.
Idag är det en motsatt känsla som intagit min kropp och själ.
Total förvirring.

En sak som överraskat mig positivt är människorna som är med på denna utbildning.
Jag hade en bild av att det skulle bli stelt i början. Ni vet sådär som det kan bli när man sätter ihop människor som aldrig träffat varandra förut. Ni vet sådär som det kan bli när människor tittar på varandra men vänder bort blicken så fort den möts. Ni vet sådär som det kan bli…
Så blev det inte. Det första som sker när jag och min kollega sätter oss på varsin stol är att kvinnan bredvid mig direkt vänder sig mot oss och presenterar sig. Frågar vilka vi är och vad anledningen till att vi valt att vara just här, just nu. Sen berättar hon sin historia och anledning till varför hon är där.

Vår anledning till varför vi är här då?
Ja, det är tack vare vår chef.
För att göra en  lång historia kort (om jag nu besitter kompetensen att göra just så) :
När jag blev Teamleader sa jag att jag ville ha någon typ av utbildning. Gärna i ledarskap, då jag aldrig varit i denna situation tidigare. Han bad mig kolla upp olika typer av utbildningar för att återkomma med förslag.
Det finns ju en hel värld med utbildningar, inte minst med ledarskapsegenskaper. Vilket gjorde att jag kände det näst intill omöjligt att välja en ur skaran.
Då frågade han mig om jag mindes en utbildning han hade berättat om för, nu drygt, ett år sedan. Vilket jag mindes.
Det var just den här jag är på idag. Han rekommenderade mig, och min kollega, att gå på första modulen (första bas-delen) i Kommunikologi ute på Bosön.

Trots det att jag känner mig förvirrad och faktiskt lite dum, tror jag mig kunna se varför jag är här.
Det känns bra.
Kan det vara så att lugnet börjat lägga sig? Kan det vara så att det inte snurrar lika snabbt i huvudet nu på kvällen?
Kan det vara så att jag är så utmattad att jag inte orkar känna annat än lugn?
Vad det än må vara börjar jag känna mig redo för morgondagen.
Framförallt hotellfrukosten =)

Tack för idag, slut för idag

Leave a Reply

