Ett öppet brev till SL

Jag tycker synd om en kille.
Han jobbar hos er. Han jobbar på er kundservice avdelning, SL.
Denna morgon, den 18 oktober 2011 runt tjugo i sju tiden fick han en utskällning.
Av mig.
Jag vill be om ursäkt till denna kille. Jag vet inte vad han heter. Om han sa det har jag glömt det. Jag vill be om ursäkt till honom, då han inte förtjänade ens en liten bit av den ilska jag spottade och fräste ut. Men, jag vill även att ni ska be om ursäkt. Ni som i SL. Ni som i hans chefer. Ni som i de driftansvariga på SL. Ni som i projektledarna på SL. Ni som gör att jag ringer in och är arg på denna stackars oskyldiga människa.

Om ni även ber mig om ursäkt som kom försent denna morgon är det ett plus. Det förväntar jag mig inte.

Vad jag istället ber om är en förklaring och en motivering till de priser ni tar idag för att vi stockholmare ska kunna ta oss runt i vår vackra stad. Hur kan ni motivera en prishöjning för en tjänst ni inte kan leverera? Hur kan ni förklara att det är ständiga förseningar? Hur kan ni fortsätta i samma ”spår” år ut och år in utan att det förbättras?

Stockholm är en stad med en miljon (eller någonstans där omkring) fantastiska människor som dagligen riskerar att bli försenade till olika situationer; skola, jobb, arbetsintervjuer, viktiga möten, oviktiga möten, träning, kärlek, ja det finns oändliga saker vi dagligen ska uträtta och utföra.

Hur kan ni motivera en prishöjning för en tjänst ni inte kan leverera?

7 thoughts on “Ett öppet brev till SL

  1. Jag tycker verkligen inte om SL, åker oftast bara med dem om ja är full och då brukar man juh inte ha så brottom. Vissa som jobbar där försöker bara göra sitt jobb. en som sitter i biljett luckan kan juh inte göra nått åt förseningar och förmodligen inte han på kundservicen…
    kör bil, gå, cykla, simma, springa, då kan ni bara skylla på er själva.. ok, ibland bilen, om den skulle pajja, lr cykeln….ok….
    Sl suger jätte mkt och fixar inte tider och annat, dem levererar inte dem tjänster dem säger sig göra. varför då välja att betala för nått som inte funkar. Det är juh ett val man gör om man vet om problemet. ett åkkort per månad ligger väll på dryg 800 nu har ja hört. det lönar sig nog att spara till ett annat transportmedel. kan man cykla dit man ska måste det va det mest effektiva. och för kostnaden av 3 månaders kort hittar man en cykel som fixar jobbet. Förstår om man har lååångt till jobbet. då kanske det lönar sig med sl. En bil kostar mer än ett månads kort per månad. ( men med små små bilar lr moped så kanske det kan löna sig. men annars då? och hatar man dem så mkt så sluta åk med dem. Han du skällde ut hade nog inte ett skit med förseningen att göra. det va nog inte hans fel alls. så ja tycker du kan be om ursäkt till honom vare sig dem som du igentligen borde skälla på gör det lr inte. Det kan va en bra ide om folk lär sig vem man ska skälla på innan man skäller på nån oskyldig. då har man gjort bort sig och då borde den personen skälla på dig, om inte lite värre. Haha fast han kan även oxå haft sjukt kul åt dig som gjorde bort dig! :p han skrattar nog gott åt den korkade tjejen som ringde och va arg och grining, eftersom han förhoppningsvis själv visste att det inte va hans fel och att han inte behövde bry sig så mkt om dig. :p
    Om han ens hörde det. ibland lägger man ifrån sig luren bara. :p
    Jag tycker höjningen är helt fel! Eftersom ja inte vet va det extra pengarna är till för. Men är det så att dem måste det för att göra saker bättre kan ja förstå den. OM det händer nått bra snart. Jag vet inte heller om sl är privatägt lr inte. är det privat så kan höjningen va för att dem behöver mer pengar för att åtgärda det fel som måste fixas. (jag vet att dem tjänar massa pengar på dem som åker, men man får inte glömma kostnaderna för att driva det hela heller) Dock ser det juh väldigt dumt ut nu när saker inte fungerar. Men är det statligt finns det inga som helst ursäkter till varför priset höjs… Men är man så missnöjd, varför fortsätter man då betala för det? det är ju oxå rätt… ja… korkat..

    Like

    1. Tack för dina kommentarer =)
      Som du ser har jag i mitt öppna brev till SL här bett om ursäkt till honom och förklarar att jag vet att problemet inte ligger hos honom. Jag har aldrig skrivit vad jag sa till denna kille som jag talade med, så du har antagit saker jag inte sagt.. Det är ok. Jag sa till honom att jag vet att det inte någonstans är hans ansvar. Men jag bad honom att meddela de ansvariga för driften att detta är oacceptabelt. Jag bad honom även meddela de ansvariga projektledarna för informations-skyltarna att lösa de problem som finns där.
      Då jag själv arbetar på en Kundserviceavdelning vet jag hur jag ska formulera formulera ett klagomål. Sen att jag var upprörd anser jag ha mig rätten att vara då, som jag även skrivit, inte får vad jag betalar för.
      Jag anser inte att 800kr är för dyrt om jag får vad jag betalar för. Men i och med att de inte levererar det dom säljer blir jag besviken som konsument. Och detta, har jag rätt att uttrycka då vi lever i ett land med yttrandefrihet. Jag välkomnar alla diskussioner detta medfört och är otroligt stolt men även nöjd över vad min text, som jag skapat, har åstadkommit.
      Så än en gång tack (!) för din kommentar. Den var inte bara underhållande men även uppskattad. Tack! //Fia

      Like

Leave a Reply

