När ska man sluta att ta människor för givna?

kärlek

Jag har nyligen, lite för nyligen, insett att jag tar många i mitt liv för givet.

Fel. Jag tar alla i mitt liv för givet.

När ska jag lära mig att inte kunna göra just det?
Kommer jag att lära mig det?
Det känns som ett av de största och mest fatala misstagen man kan göra. Att ta någon för givet.
De jag tar för givet i mitt liv älskar jag.
De jag tar för givet i mitt liv känner jag är som en del av mitt liv. En del av mig.
Så egentligen är det av kärlek jag tar mina nära för givet.
Men de andra då? De som inte är mig nära. Även de tar jag för givna.
Jag tar mina föräldrar för givet varje dag. Likaså med mina syskon. Lika så med deras familjer. Med mina vänner gör jag samma sak.

Har det med att behålla förståndet att göra kanske?

Vad jag menar är det att jag skulle nog bli knäpp om man hela tiden, varje sekund skull tänka på vad som skulle hända om man förlorade någon i sitt liv. Med förlora menar jag inte nödvändigtvis att de går bort. Utan bara att de inte längre är ens vän eller vill ha något med en att göra.
Nu hoppas jag ju självfallet att det skulle krävas sjukt (!) mycket för mina vänner och min familj att vända mig ryggen. Men ändå.
Om jag inte skulle ta kärlekar förgivet (kärlekar = mina nära, familj som vänner) från gång till annan skulle jag nog förlora förståndet. Ja. Det skulle jag.

Vilket inte utesluter vikten av att vårda varenda relation man värnar om.
Det tror jag på. Kärlek. Ett uttryck som används rätt flitigt på bland annat min arbetsplats är – sharing is caring. Vilket inte bara behöver innebära sociala medier. Visst?
Ja.
Klubbat och klart.

Då säger vi så.
Visa mer kärlek och sprid den till de du älskar.

Så enkelt var det ;)

Leave a Reply

